【大問】 6つ ※( )内は配点・マーク数
1 A 発音 (6・3)
B アクセント (8・4)
2 A 文法・語法 (20・10)
B 語句整序 (12・6)
C 応答文完成 (15・3)
3 A 不要文選択 (15・3)
B 発言の主旨 (18・3)
4 A 図表問題(図およびグラフ)(20・4)
B 図表問題(広告) (20・4)
5 長文読解(日誌) (30・5)
6 長文読解(論説文) (36・9)
もしよかったら、
問題にチャレンジしましょう

※【解答&解説】は、後で紹介します
(注)センター試験が始まって以来出題されてきた
対話完成問題が姿を消しました
A 不要文選択
次の問い(問1〜3)のパラグラフ(段落)には、まとまりをよくするために取り除いた方がよい文が一つある。取り除く文として最も適当なものを、それぞれ下線部@〜Cのうちから一つずつ選べ。
問1 (27)
When you encounter unfamiliar things in a new environment, you may
experience culture shock even in your own country. When Tsubasa started
college life away from his family, everything seemed exciting and new to
him, but then he began to feel unexpected anxiety about his surroundings.
@ He realized people sometimes misunderstood him because of his regional
accent and expressions. A He knew that his parents missed him very much
because he was their only child. B He also noticed many of his classmates
had learned various things in high school that he had never even heard of.
Everyone seemed smarter, more mature, and even more fashionable than he
was. C He was afraid he was already too far behind in everything. However,
It turned out that most of the other students had more or less the same
feelings of anxiety he had. Now, he enjoys studying at college without such
feelings.
問2 (28)
Is the tomato a vegetable or a fruit? There was a U.S. court case on this
issue in the 1890. At the time, people had to pay taxes for importing
vegetables, but not for importing fruits. Biologically, fruits develop from
a part in the base of a flower and contain seeds. @ According to this
scientific definition, tomatoes, as well as cucumbers, pumpkins, green
peppers, are fruits. A Contrary to what science says, most people consider
the tomato a vegetable and use it as a vegetable. B For example, in some
countries, the tomato has been given names such as“golden apple”and“love
apple.”C Tomatoes are eaten cooked or raw as many vegetables are and not
traditionally served for dessert like fruits. The court concluded that the
tomato was a vegetable based on the simple fact that most people considered
it a vegetable.
問3 (29)
In response to the program of the world’s growing demand for animal
protein, a conference was held to discuss the various benefits of using
insects as an alternative source of food to pigs, chickens, and cows. @
It isn’t well known, but insects are an extremely healthy food as they are
full of protein, vitamins, and minerals. A Insects have been around for
millions of years living with the dinosaurs and then very early human
beings. B Raising insects can be environmentally friendly as they neither
take up much space, eat much food, nor release much greenhouse gas. C Most
are able to survive with little water, making them an ideal alternative
food for locations with severe water shortages. The evidence shows that
there are many benefits of using insects as food. It just may take time
to change people’s minds about eating them.
第3問A 【不要文選択】【解答&解説】
【英語のロジック(=論理) 6つの基本ルール】
ルール1 抽象的に述べたら、次に具体的に述べる!
ルール2 英文は1文を簡潔に述べる!
ルール3 最初に、全体を総括する主題文を述べる!
ルール4 情報のレベルをそろえる!
ルール5 事実とコメント(=意見)を分ける!
ルール6 不必要な情報は省く!
(注)日本語訳は英語の語順に従って
カタマリで原則的に左から右に訳しています
同形反復は並列して解説しています
問1 (27)
When you encounter unfamiliar things in a new environment,
M(文頭副詞)
〜場合 あなた 出会う 慣れていないこと 新しい環境
「人々一般」
you may experience culture shock even in your own country.
→
あなた 〜かもしれない 経験する カルチャーショック 〜さえ あなた自身の国
「人々一般」 =Theme
=Topic sentence(主題文)
【英語のロジック(=論理)6つの基本ルール】
ルール1 抽象的に述べたら、次に具体的に述べる!
Supporting sentences(支持文)
When Tsubasa started college life away from his family,
M(文頭副詞)
〜時 つばさ 始めた 大学生活 離れて 〜から 家族
exciting
(人を)興奮させる
[+]プラスイメージ
everything seemed and to him,
new
すべてのこと 思われた 新しい 彼
(=Tsubasa)
[+]プラスイメージ
but then 【譲歩構文】
しかし それから
he began to feel unexpected anxiety about his surroundings.
→
彼 始めた 感じる 予期せぬ不安 〜について 自分の環境
(=Tsubasa) [−]マイナスイメージ
【英語のロジック(=論理)6つの基本ルール】
ルール1 抽象的に述べたら、次に具体的に述べる!
今後は、彼(=つばさ)の自分の環境における
予期せぬ不安が具体的に述べられることが予想される
@ He realized (that) →レポート文
→ 省略
彼 気づいた
(=Tsubasa)
people sometimes misunderstood him
人々 時々 誤解する 彼
(=Tsubasa)
accent
なまり
because of his regional and .
expressions
〜のせいで 彼の地域の表現
A He knew that
→
彼 分かった
(=Tsubasa)
his parents missed him very much
彼の両親 いないのを寂しく思う 彼 とても
(=Tsubasa)
because he was their only child.
なぜなら 彼 彼らの唯一の子ども
(=Tsubasa)
【英語のロジック(=論理) 6つの基本ルール】
ルール4 情報のレベルをそろえる!
ルール6 不必要な情報は省く!
Aは、自分の両親が、ひとり息子だという理由で
彼がいないことを寂しく思っていることが分かったことであり、
自分の新しい環境のなかでの予期せぬ不安ではない。 ⇒ 不要文の可能性大!
B He also noticed (that) →レポート文
→ 省略
彼 〜も 気づいた
(=Tsubasa)
many of his classmates had learned various things in high school
多く 同級生 学んでいた 様々なこと 高校
that he had never even heard of ●.
彼 一度も 〜さえ 耳にする
(=Tsubasa) (注)● 名詞の欠落!
smarter,
頭がよい
more mature
成熟して
Everyone seemed and .
even more fashionable
誰も 思われた はるかに 流行を追う
than he was.
〜より 彼
(=Tsubasa)
C He was afraid (that) → 一種のレポート文
省略
彼 思った
(=Tsubasa)
he was already too far behind in everything.
彼 すでに あまりに はるかに 遅れて すべてのこと
(=Tsubasa)
However,
M(文頭副詞)
しかしながら
It turned out that
構文のit
(結果的に)〜だとわかった
most of the other students had more or less the same feelings of anxiety
大部分 他の学生 もつ 多かれ少なかれ 同じ感情 不安
(that) he had ●.
省略 彼 もつ
(=Tsubasa) (注)● 名詞の欠落!
Now,
M(文頭副詞)
今
he enjoys studying at college without such feelings.
→
彼 楽しんでいる 勉強すること 大学 〜なしに そのような感情
(=Tsubasa)
正解は、A
問2 (28)
a vegetable
野菜
Is the tomato or ?
a fruit
トマト 果物
=Topic sentence(主題文)
【英語のロジック(=論理)6つの基本ルール】
ルール1 抽象的に述べたら、次に具体的に述べる!
There was a U.S. court case on this issue in the 1890.
M(誘導副詞) あった アメリカの訴訟事件 この問題 1890年
Supporting sentences(支持文)
【英語のロジック(=論理)6つの基本ルール】
ルール1 抽象的に述べたら、次に具体的に述べる!
今後は、トマトが野菜なのか果物なのかの
理由がくることが予想される
At the time,
M(文頭副詞)
当時
had to pay taxes for importing vegetables,
→
〜しなければならなかった 払う 税金 〜に対して 輸入している野菜
people but .
(did) not (have to pay taxes) for importing fruits
省略 省略
人々 〜ない 〜に対して 輸入している果物
Biologically,
M(文頭副詞)
生物学的には
develop from a part in the base of a flower
生育する 〜から 一部 根元 花
fruits and .
contain seeds
→
果物 含む 種
@ According to this scientific definition,
M(文頭副詞)
〜によれば 科学的な定義
tomatoes,
トマト
cucumbers,
キュウリ
pumpkins,
カボチャ
as well as (and) ,
挿入 省略
green peppers,
〜と同様に ピーマン
are fruits.
果物
A Contrary to what science says ●,
M(文頭副詞)
〜に反して こと 科学 言う
(注)● 名詞の欠落!
consider the tomato a vegetable
→ S´ → P´(意味上の主語→述語)
みなす トマト 野菜
most people and .
use it as a vegetable
→
大部分の人々 使う それ 〜として 野菜
(=the tomato)
B For example,
M(文頭副詞)
例えば
in some countries,
M(文頭副詞)
一部の国
“golden apple”
「ゴールデン・アップル」
the tomato has been given names such as and
“love apple.”
トマト 与えられてきた 名前 〜のような 「ラブ・アップル」
A『抽象』 B『具体』
【英語のロジック(=論理) 6つの基本ルール】
ルール1 抽象的に述べたら、次に具体的に述べる!
ルール4 情報のレベルをそろえる!
ルール6 不必要な情報は省く!
Bは、トマトに特別な名前が与えられてきた具体例であり、
このパラグラフ(=段落)のテーマである
「トマトは野菜なのか果物なのか?」からは外れている。⇒ 不要文の可能性大!
C cooked
C1´(主格補語)
調理されて
Tomatoes are eaten or
raw
C2´(主格補語)
トマト 食べられる 生の
as many vegetables are (eaten cooked or raw)
省略
〜のように 多くの野菜
and
(Tomatoes are) not traditionally served for dessert like fruits.
省略
〜ない 伝統的に 出される 〜のために デザート 〜のように 果物
The court concluded that →レポート文
→
裁判所 結論を下した
the tomato was a vegetable
トマト 野菜
based on the simple fact that
=同格名詞節
〜に基づく 単純な事実
most people considered it a vegetable.
S´ → P´
大部分の人々 みなした それ 野菜
(=the tomato)
正解は、B
問3 (29)
In response to the program of the world’s growing demand
M(文頭副詞)
〜に応えて 計画 〜に対する 世界の増えつつある需要
for animal protein,
〜に対する 動物タンパク質
a conference was held
会議 開催された
to discuss the various benefits of
【同格のof 】
〜ために 討議する 様々な恩恵
using insects as an alternative source of food
使う 昆虫 〜として 代替源 食料
=Theme
pigs,
豚
chickens,
鶏
to and .
cows
〜へ 牛
@ It isn’t well known,
そのこと 〜ない よく 知られている
(=あまり知られていない 部分否定)
(=but以下の内容)
but
insects are an extremely healthy food
昆虫 極めて 健全な食べ物
protein,
タンパク質
vitamins,
ビタミン
as they are full of and .
【理由】 minerals
〜ので それら いっぱいで ミネラル
(=insects)
【英語のロジック(=論理) 6つの基本ルール】
ルール1 抽象的に述べたら、次に具体的に述べる!
A Insects have been around for millions of years
昆虫 いる 周りに 〜の間 何百万年
the dinosaurs
恐竜
living with and then .
very early human beings
生きて 一緒に とても初期の人間
【英語のロジック(=論理) 6つの基本ルール】
ルール4 情報のレベルをそろえる!
ルール6 不必要な情報は省く!
Aは、このパラグラフのテーマである
「昆虫は極めて健全な食べ物である」から外れている ⇒ 不要文の可能性大!
B Raising insects can be environmentally friendly
育てること 昆虫 〜ありうる 環境に優しい
take up much space,
占める 多くの場所
(=あまり場所を占めない 部分否定)
eat much food,
食べる 多くの食料
(=あまり食料を食べない 部分否定)
as they neither nor .
【理由】 release much greenhouse gas
〜ので それら 〜ない 放つ 多くの温室効果ガス
(=insects) (=あまり温室効果ガスをださない 部分否定)
C Most (insects) are able to survive with little water,
省略
大部分 〜できる 生き残る ほとんど〜ない 水
(=ほとんど水がなくても)
making them an ideal alternative food for locations
S´ → P´
している それら 理想的な代替食料 〜に対して 場所
(=insects)
with severe water shortages.
厳しい水不足
The evidence shows that →レポート文
→
その証拠 示している
there are many benefits of using insects as food.
M(誘導副詞) 【同格のof 】
ある 多くの恩恵 使う 昆虫 〜として 食料
It just may take time
仮S →
ただ〜 〜かもしれない かかる 時間
to change people’s minds about eating them.
真S 変える 人々の気持ち 〜について 食べる それら
(=insects)
正解は、A
以上で、第3問Aの解答&解説は終了です

[関連記事]
【ブログ】ついてるレオさん”Happy English School”

大学入試センター試験 英語(筆記) 傾向と対策! ( 1 6 2017)
(参考)2015センター試験を例にして紹介しています
大学入試センター試験 英語(筆記) 第3問 ( 1 10 2017)
[ポイント] &【第3問】対策

2017年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第3問B ( 2 18 2017)
【関連する記事】
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第6問
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第5問
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第4問B
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第4問A
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第3問B
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第3問A
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第2問C
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第2問B
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第2問A
- 2019年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第1問
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第6問
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第5問
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第4問B
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第4問A
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第3問B
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第2問C
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第2問B
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第2問A
- 2018年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第1問
- 2017年 大学入試センター試験 英語(筆記) 第6問